Salgsbetingelser

1. Innledning

Definisjoner: Med begrepet Selger menes www.toaletthygiene.no Med begrepet Kjøper menes et foretak som har en avtale med Selger om kjøp av rekvisita.

2. Tilbud

Når du bestiller varer i butikken så er det en bekreftelse på at du har godkjent tilbudet.

3. Tegninger

Alle våre avtaler og beregninger forutsetter riktig bruk av utstyr iht. monteringsanvisning.

4. Levering og risikoovergang

Kjøper er pliktig til å stille med hjelp og utstyr for lossing ved levering av salgsmateriellet. Alle leveranser er EXW, incoterms 2000. Forsendelsen skjer for kjøpers regning og risiko. Økte omkostninger som følge av at forsendelse må skje på en annen måte enn avtalt eller forutsatt, bæres av kjøperen.

5. Salgspant.

Selgeren forbeholder seg salgspant i gjenstanden(e) for kjøpesummen inklusive eventuelle renter, omkostninger, avbetalingstillegg og utlegg for kjøperen i forbindelse med salget. Selgeren har rett til å ta gjenstandene tilbake hvis kjøperen misligholder sin betalingsplikt. Kjøperen er uberettiget til å råde over gjenstanden - rettslig eller faktisk - på en måte som forringer salgs-gjenstandens verdi eller selgerens dekningsadgang jfr. pantelovens § 3-14, til § 3-22.

6. Valutajusteringer

I tilfelle valutajusteringer, forbeholder selgeren seg rett til å endre prisen med inntil ±5 %.

7. Kjøperen er forpliktet til å motta salgsgjenstanden

Dersom kjøperen unnlater å hente/motta leveringsferdig salgsgjenstand når leveringstiden er inne, er kjøperen uansett forpliktet til å betale avtalt vederlag. Unnlater kjøperen å ta imot salgsgjenstanden innen en rimelig frist og senest innen 10 dager etter å ha vært oppfordret til det, kan selgeren heve kjøpet og kreve erstatning.

8. Fakturering - Betalingsbetingelser

Fakturaer forfaller til betaling 15 dager fra fakturadato hvis ikke annet er skriftlig avtalt. Ved betaling etter forfallsdato svares det til den enhver tid gjeldende forsinkelsesrente. Reklamasjon på faktura må skje innen 14 dager etter fakturadato.

9. Angrerett

Angrerett  Informasjon om angrerett. Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerettskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss. Vi anbefaler å ta godt vare på originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen. Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven: Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. Angrerettloven § 8, punkt i). Dersom varene ikke kan returneres med normal post anbefaler vi Posten.no for mer info og gjennomføring av retur av større pakker. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering enn er dette en kostnad som bæres av kunde (jf. Angrerettloven § 24).   Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen eller mottatt datafiler på egen server, eller der lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig.(jf. Ang Angreretten § 22, punkt g og n)   Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt.(jf. Angrerettloven § 21). Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake. (jf. Ang Angreretten § 25)   Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).   Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet..(jf Angrerettloven § 1). Aktiv handling Det forplikter en aktiv handling* fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (* ref. 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven § 11). Hvordan angrer jeg før ordren er sendt fra vårt lager? Slett ordren selv fra ordrestatus på "Min side" eller ta kontakt med vårt kundesenter og be om at hele ordren slettes. Dersom en av disse instanser bekrefter at ordren er slettet har du angret.

10. Force majeure

Ved force majeure tilstander vil disse betingelsene ikke gjelde. Som force majeure regnes situasjoner som blant annet krig, naturkatastrofer, trafikkvanskeligheter, arbeidskonflikt, militær mobilisering, eksport- og importrestriksjoner.

11. Undersøkelsesplikt og reklamasjon

Kjøperen er forpliktet til straks å undersøke salgsgjenstanden, jfr. Kjøpslovens § 31. Reklamasjon på grunn av mangler ved salgs- gjenstanden som etter kjøpslovens § 32 skal skje innen rimelig tid, anses for å være foretatt i rett tid hvis den er kommet frem til selgeren senest 14 dager etter leveringen.

12. Rett til avhjelp av mangler

Kjøperen har bevisbyrden for at det foreligger en kontraktsmessig mangel. Retten til å påberope seg mangler, bortfaller hvis salgsgjenstanden etter at den er levert, blir forandret eller reparert av andre enn selgeren uten dennes skriftlige samtykke. En vanlig anmodning om service eller retting av mangler er ikke reklamasjon i lovens forstand. Selgeren har rett til å avhjelpe en kontraktsmessig mangel innen rimelig tid etter at han har fått kjøperens meddelelse om den.

13. Kjøperens hevingsrett ved mangelfull levering

Så fremt selgeren avhjelper en påberopt mangel eller feil innen rimelig tid, har kjøperen ikke anledning til å heve kjøpet. Ved bedømmelsen av hvor- vidt den medgåtte tid er “rimelig”, skal det tas hensyn til at selgeren skal ha anledning til å innhente vedkommende produsents uttalelse om hvorvidt det foreligger en mangel eller feil, og at selgeren har rett ril å overlate til produsenten å utføre rettingsarbeidet. Såfremt en vesentlig mangel eller feil ikke blir avhjulpet innen rimelig tid etter at kjøperen har påberopt seg mangelen eller feilen, har kjøperen rett til å heve kjøpet.

14. Begrensning av erstatningsansvaret

Kjøperen kan ikke kreve noen form for erstatning eller prisavslag av selgeren, dersom en kontraktsmessig mangel blir avhjulpet, eller hvis kjøperen har tapt sin rett til å heve kjøpet. Dersom kjøperen med rette hever kjøpet, kan han uansett aldri kreve mer enn betalt kjøpesum tilbake uten tillegg av renter, mot å stille salgsgjenstanden til selgerens disposisjon i sitt lokale. Dersom salgsgjenstanden har vært i bruk, skal selgeren godskrives vanlig leie. Selgeren er ikke i noen tilfelle pliktig til å svare for direkte eller indirekte produksjonstap, eller for skader som salgsgjenstanden eller bruken av den har voldt personer eller formuesgoder. Disse ansvarsfraskrivelser gjelder ikke såfremt selgeren har gjort seg skyldig i grov uaktsomhet. Kjøperen må føre bevis for de tap han har lidt, og for at selgeren er ansvarlig.

15. Brukt materiell

Brukt materiell selges i den stand det befinner seg, uten noen form for garanti. Leiebetingelser



Logg inn